lördag 14 maj 2011

När känslor och politik får råda - En riktig schlager vann



Spännande! Otippade Azerbaidjan tog hem Eurovision Song Contest (ESC)! En riktig europeisk schlager med lagom dåliga sångare. Slätstruken, intetsägande och korrekt.

Rent kvalitetsmässigt är det en skandal att de vann och känslorna gick heta på de sociala medierna under det att omröstningen pågick.  Ännu en gång har ESC visat att det inte handlar om kvalitet utan att det är politik och känslor som styr vem som vinner.

Trots vinnaren kommer jag minnas ESC som en av de bästa på väldigt länge. Jag kommer med glädje lyssna på Lipstick (Irland) och Taken by a stranger (Tyskland) igen.

Slutligen en liten genusanalys. Vinnaren en klassisk heteronormativ duo. Behöver inte orda mer om detta. Men mitt stora aber är ändå de tre personer som presenterade hela galan. Två snygga, välklädda kvinnor, en trist intetsägande man med illasittande kostym. Så himla trist. Och detta efter att vi i Sverige plågats av de svenska programledarna Marie Serneholt och Rickard Olsson. Exakt samma grej här. Snygg kompetent kvinna, ful trist klädd gubbe. Men snälla!

Jag tänker absolut inte kräva att melodifestivalen ska bli av med sin ytlighet. Tvärtom! Yta ska vara ett krav och det ska även gälla manliga presentatörer!

Så till nästa år, låt oss starta ett upprop: Högre utseendekrav på den/de manliga programledarna. De ska vara både snygga OCH kompetenta! Helst vill jag dock se Jonas och Mark igen. För de var de bästa programledarna ever!

SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar