lördag 14 maj 2011

Limitless


Tänk om det fanns en möjlighet att komma ihåg allt man läst och sett? Om alla de där kunskaperna som pluggats in och finns någonstans där långt inne i hjärnan var nåbara i vilken stund som helst? Vad skulle hända om det fanns ett piller som gjorde att det gick att utnyttja 100 procent av hjärnans kapapcitet? Och hur skulle du utnyttja den möjligheten?

Eddie Morra är en misslyckad wanna-be-författare som genom en slump kommer över ett sådant piller. Plötsligt förvandlas världen och han ser allt klarare. Boken, som trots månader av kamp inte blivit skriven blir nu halvfärdig över en natt. Och han upptäcker att allt han kan omvandla allt han någonsin sätt och läst till praktisk kunskap. Han blir en supermänniska. Och han är fast.

Det här är en thriller med en scifi-twist. Åskådaren bokstavligen sugs in i den från första början tack vare den visuella tekniken. När Eddie sväljer sitt första piller förvandlas världen, färgerna blir klarare och allt snurrar fortare. När pillret förlorar i styrka saktas tempot, skärpan minskar och färgerna tonas ned. Det är snyggt, snabbt och klippt med perfekt precision.

Det som gör att filmen känns lite platt är att de val som Eddie gör känns lite väl självklara och tillrättalagda. Och alltför många frågor känns obesvarade. Lite som att i samma ögonblick som pillrets kraft strömmar ut i blodet så förvandlas Eddie till en person utan känslor. Frågan som ställs hela tiden är Skulle jag verkligen ha gjort samma val om jag hade fått den här möjligheten? Och hur skulle mina närmaste reagerat på hur jag förändrades?

Idén till filmen är super och det är synd att den inte förvaltats på ett bättre sätt. Trots detta är det en ok film och den är både tillräckligt snygg och spännande för att vara en schysst thriller. Och till skillnad från många kritiker gillar jag slutet som kanske inte håller hela vägen men som åtminstone jag tycker är en aning oväntat.

Det som är sämst i filmen är det otroligt bleka porträttet av Eddies flickvän. Hon framstår som en riktigt viljelös kvinna som ställer upp på vad som helst. Det här är en film som till 100 procent styrs av män. Trist och sunkigt ur ett genusperspektiv, med andra ord.

Mitt samlade betyg blir ändå: En hederlig thriller, väl värd att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar