torsdag 31 mars 2011

Mamma, nu kommer Osteoblasterna!


- Mamma, mamma, nu kommer osteoblasterna! Utropar förtjust min 2,75-åriga dotter. För alla som inte vet det är osteoblasterna en sorts benceller som ser till att det byggs mera skelett i kroppen. Detta skulle hela vår familj kunna svara på både baklänges och framlänges, mitt i natten om så krävdes. För hemma hos oss rullar Albert Barillés En cellsam historia flera timmar varje dag. Och avsnittet om skelettet är för närvarande den absoluta favoriten. Minst tre gånger på raken får vi följa hur osteoblaster och osteoklaster tävlar om att bygga upp och bryta ned skelettet.

En cellsam historia består av 24 avsnitt av äventyr som utspelar sig inne i kroppen. Det är den tredje delen av de tecknade serierna Il était une fois från 80-talet. Figurerna Lill-Sten, Psi och roboten Metro finns naturligtvis med. Särskilt gillar jag när vaccinet som sprutas in tar sig i form av tusentals med Metro-robotar som anfaller det farliga bakterierna.

Jag är själv uppvuxen med framförallt rymdserien Il était une fois, men även en cellsam historia, så det är med inte så lite nostalgi som jag ser om dessa serier. Och det är kul att se att de fortfarande håller. Visst märks det på språket och musiken att det är 80-tal, men själva animén är fortfarande lika snygg. Det här är helt klart en serie för alla åldrar. Sedan är jag en stor förespråkare av populär-kultur som ett av de bästa sätten att lära sig på. Det är en win-win så mer rolig TV och film åt folket!

2 kommentarer:

  1. Men Anna, var har ni fått tag på det? Är det på svenska? jag har letat som en galning, en cell-sam historia var min absoluta favorit som liten, men jag har inte sett den nånstans. Även efterlyst den i seriebutiken på folkungagatan, och de lovade hålla ögonen öppna, men verkar inte ha fått något napp.
    Så, berätta nu genast; var har du hittat detta fantastiska!

    SvaraRadera
  2. Jag köpte den på SF-bokhandeln 2007, tror jag. Det var då den och de andra två serierna gavs ut på nytt. På SF-bokhandeln fanns den då bara på svenska. Eftersom jag ville ha rymd-serien på franska fick jag specialimportera den från Belgien.

    SvaraRadera