fredag 25 mars 2011

Jag vill också vara med i Barda!

Är det något jag vill föra vidare till min dotter så är det min passion för fantasy-Scifi. Jag vill mata min dotter med äventyr och rebelliska hjältar, starka kvinnliga förebilder och upproriska sagoväsen. Det föder glädje, kreativitet och förståelse för hur vårt samhälle fungerar. Inte minst skapar det förståelse för hur de olika politiska maktcentra fungerar som styr vår värld.

Därför blir jag lika glad varje fredagkväll när min dotter kryper upp i mitt knä för att se veckans avsnitt av Barda. Barda är ett rollspel där barn och vuxna deltar. Det utspelar sig i Barda och Nandor. Barnen söker till Barda genom att skicka brev till barnkanalen och tilldelas rollkaraktärer med olika förmågor. Med hjälp av ledtrådar och magi från häxor, trollkarlar och andra ska de hjälpa till att störta den onde Nigor.

Min dotter älskar Barda. Jag älskar Barda. Och jag blir lycklig av att se ytterligare exempel på att utvecklingen när det gäller barnkultur tagit många steg framåt de senaste 20 åren. Jag vill också vara med i Barda!

1 kommentar:

  1. Det är ganska många föräldrar som tar med sina barn på lajv :) Hon kanske är lite för liten än så länge, men om ett par år så...

    SvaraRadera