tisdag 8 mars 2011

Hunger Games - jag är fast

Okej, så nu har jag läst Hunger Games - igen. Vid det här laget är jag uppe i fem genomläsningar av denna trilogi. Sedan i julas bör tilläggas och ja, jag HAR hunnit läsa annat också. Men jag är fast.

Så kort om storyn: Hunger Games utspelar sig i en dystopisk framtid där de människor som överlevt krig och naturkatastrofer bor i landet Panem. Panem är uppdelat i 12 distrikt och en styrande stat kallad The Capitol. Distrikten står för produktion, The Capitol för yta och glamour. För sisådär 75 år sedan gjorde distrikten uppror mot den rådande makten, men slogs brutalt ned. För att påminna om The Capitols suveräna makt genomförs hungerspelen varje år. Från varje distrikt lottas två ungdomar  mellan 12 och 18 fram. Dessa 24 personer stängs sedan in i en arena. Tävlingen är över när det bara finns en överlevande kvar. Hela tävlingen följs med tv-kameror 24 timmar om dygnet och följs av hela befolkningen. I det fattiga distrikt 12 bor Katniss Everdeen 16 år, tillsammans med sin mamma och lillasyster Prim. När Prim blir utlottad att vara med i hungerspelen tar Katniss hennes plats och historien börjar.

De här böckerna innehåller precis allt jag gillar med Scifi när den är som bäst. Politik, glamour, dystopi, action och lagom mycket kärlek. En kvinnlig hjälte som är den coolaste hjälte jag sett sedan Beatrix Kiddo i Kill Bill. Hon är ung, arg och tvekar inte att bryta mot korkade regler. Här finns ytlig, galen glamour sida vid sida med hopplös fattigdom. Genom Katniss ögon är det nära till hands att se vår egen värld, där en minoritet av världens befolkning roar sig på bekostnad av den stora producerande massan. Likaså dras den tv-sända dokusåpan till sin spets. Hunger Games är helt enkelt en suverän spegel av vår egen samtid.

Sedan kan jag ju inte låta bli att ta på mig genus-glasögonen. Och även då blir jag glad. För Katniss är Katniss. Att hon råkar vara just en hon är inget som är viktigt för för själva historien. Däremot är det viktigt för alla de ungdomar som läser böckerna, för bättre förebild är svårt att hitta.

Hunger Games består av de tre böckerna Hunger GamesCatching Fire och Mockingjay av Suzanne Collins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar