onsdag 25 januari 2012

Coola ungar och kompetenta pedagoger


Det var nordsamisk jojk! Svarar en flicka på frågan om vad vi just fått höra på Youtubefilen som vi just lyssnat och sett på. Jag befinner mig i en klass fyra på Skytteholmsskolan i Solna och ämnet är Svenska läsförståelse. Jag är på studiebesök tillsammans med en partikamrat. Som nyvald representant för centerpartiet i kommunens Barn och utbildningsnämnd vill jag  komma ut och se verksamheten och möta människorna som jobbar där varje dag och Skytteholmsskolan är först ut.

Det visar sig att förutom högläsning och ordförståelse så ryms även undervisning om den samiska kulturen och det norrländska fjällandskapet. På köpet. För att läsa är att resa och uppleva nya erfarenheter.
Lektionen avslutas med röris, där alla barnen rör sig till musik. ”Så här gör man” visar en elev mig vänligt men bestämt. Jag tänker att hon är lika proffsig som värsta aerobics-instruktören.

Vid det här laget är jag totalimponerad av såväl de bägge pedagogerna som av eleverna. Mindre imponerad är jag av skicket på lokaler och utrustning. För det visar sig att såväl dator som tillhörande videokanon och högtalare är det en av pedagogerna som släpat med sig hemifrån. Musiken under röris bryts av med jämna mellanrum eftersom cd-spelaren får fnatt varje gång eleverna hoppar. Ljuset är under all kritik och genom fönstren forsar kalluften in.

Så bär det av till matsalen som fått namnet matplaneten. I dag serveras det pannkakor med sylt, sallad, bröd och mjölk. Jag har två elever som tar hand om mig och jag känner mig som åtta år igen när vi står på led för att tvätta händerna. Eleverna berättar vad de skulle vilja ändra på i skolan. Någon nämner mer klätterställningar på skolgården, en annan tycker att lärarna ska ha högre lön. Maten borde vara bättre, eller som en uttrycker det: ”Äta, det gör jag hemma.”

Bättre mat är något som även de anställda lyfter som ett av de problem som finns. Den är helt enkelt inte tillräckligt bra. Tyvärr stämmer detta överens med min egen erfarenhet som matälskande och arg elev under 1980-90-talen. Det funkar helt enkelt inte att transportera mat över halva länet och tro att maten ska vara god och näringsriktig. Maten ska lagas i skolan punkt!

Efter lunchen tar mitt besök slut och jag och min partivän lämnar Skytteholmsskolan. Jag har fått möta ett gäng med coola ungar och kompetenta pedagoger, precis som det ska vara. Men jag har också fått med mig ett gäng utmaningar som jag tänker kämpa för för att lösa.